روانشناسي

 
 
روانشناسي كودكان دبستاني ✔️ نكاتي كه نمي دانيد
|

روانشناسي كودكان دبستاني شامل درك رشد جسمي، عاطفي، اجتماعي و شناختي كودكان در اين سنين است. كودكان دبستاني از سنين ۵ تا ۱۲ سال هستند و در اين دوره تغييرات زيادي را تجربه مي كنند.

كودكان دبستاني در دوره‌اي از رشد و تحول قرار دارند كه تغييرات زيادي در آنها رخ مي‌دهد. اين تغييرات شامل رشد جسمي، شناختي، عاطفي و اجتماعي است. درك اين تغييرات براي والدين و معلمان ضروري است تا بتوانند به بهترين شكل از كودكان خود مراقبت كنند.

اهميت روانشناسي كودكان دبستاني
روانشناسي كودكان دبستاني به مطالعه رشد و توسعه كودكان در سن مدرسه مي پردازد. اين شامل درك نحوه يادگيري، رشد و تعامل كودكان دبستاني با جهان اطرافشان است.

درك روانشناسي كودكان دبستاني براي والدين، معلمان و ساير متخصصان مراقبت از كودكان مهم است. اين مي تواند به آنها كمك كند تا نيازهاي كودكان در اين دوره مهم از رشد را درك كنند و حمايت و راهنمايي مناسب را ارائه دهند.

در اينجا چند دليل مهم براي اهميت روانشناسي كودكان دبستاني آورده شده است:

براي كمك به كودكان در يادگيري و رشد: كودكان دبستاني در حال يادگيري و رشد سريع در بسياري از زمينه ها هستند. روانشناسي كودكان دبستاني مي تواند به والدين و معلمان كمك كند تا نحوه يادگيري كودكان را درك كنند و فعاليت هايي را براي حمايت از رشد آنها طراحي كنند.
براي كمك به كودكان در مقابله با چالش ها: كودكان دبستاني اغلب با چالش هايي مانند شروع مدرسه، روابط اجتماعي و سازگاري با تغييرات روبرو مي شوند. روانشناسي كودكان دبستاني مي تواند به والدين و معلمان كمك كند تا كودكان را در مقابله با اين چالش ها ياري دهند.
براي ايجاد محيط هاي حمايتي براي كودكان: محيط هايي كه كودكان در آن رشد مي كنند بر رشد و توسعه آنها تأثير مي گذارد. روانشناسي كودكان دبستاني مي تواند به والدين، معلمان و ساير متخصصان مراقبت از كودكان كمك كند تا محيط هاي حمايتي براي كودكان ايجاد كنند كه به رشد و يادگيري آنها كمك كند.

روانشناسي كودكان دبستاني يك زمينه پيچيده و در حال رشد است. با درك بهتر نحوه رشد و توسعه كودكان دبستاني، مي توانيم از آنها حمايت كنيم تا به پتانسيل كامل خود برسند.

مركز مشاوره ستاره ايرانيان با برترين متخصصين روانشناسي كودك و نوجوان در زمينه هاي مختلفي از جمله اختلالات يادگيري، اختلالات رفتاري و مشكلات عاطفي كودكان دبستاني به شما كمك مي كند تا سلامت روان و آينده كودك خود را تضمين كنيد. براي اطلاعات بيش تر در زمينه روانشناس كودك ابتدايي مي توانيد با شماره هاي ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگيريد.

رشد كودك دبستاني
رشد كودك دبستاني يك دوره مهم در زندگي هر كودك است. در اين دوره، كودكان مهارت هاي جديدي را در زمينه هاي مختلف ياد مي گيرند و شخصيت خود را شكل مي دهند.

رشد جسمي: در روانشناسي كودكان دبستاني، كودكان به سرعت رشد مي كنند. قد و وزن آنها افزايش مي يابد و استخوان ها و ماهيچه هاي آنها قوي تر مي شود. كودكان در اين دوره به فعاليت بدني زيادي نياز دارند.
رشد شناختي: در دوره دبستان، كودكان مهارت هاي شناختي خود را به سرعت توسعه مي دهند. آنها ياد مي گيرند كه فكر كنند، حل مسئله كنند و استدلال كنند. كودكان در اين دوره به آموزش و يادگيري علاقه زيادي دارند.
رشد اجتماعي: در روانشناسي كودكان دبستاني، كودكان مهارت هاي اجتماعي خود را نيز توسعه مي دهند. آنها ياد مي گيرند كه با ديگران ارتباط برقرار كنند، همكاري كنند و با ديگران تعامل داشته باشند. كودكان در اين دوره به دوستي و روابط اجتماعي اهميت زيادي مي دهند.
رشد عاطفي: در دوره دبستان، كودكان عاطفه خود را بهتر درك مي كنند. آنها ياد مي گيرند كه چگونه احساسات خود را مديريت كنند و با چالش هاي عاطفي كنار بيايند. كودكان در اين دوره ممكن است احساسات مختلفي مانند غم، شادي، عصبانيت و ترس را تجربه كنند.

روانشناسي كودكان دبستاني

چالش هاي رايج كودكان دبستاني
كودكان دبستاني ممكن است با طيف وسيعي از چالش ها مواجه شوند، از جمله:

سازگاري با مدرسه: ورود به مدرسه مي تواند يك تجربه چالش برانگيز براي كودكان باشد. آنها ممكن است با نياز به سازگاري با يك محيط جديد، قوانين جديد و انتظارات جديد دست و پنجه نرم كنند.
رشد استقلال: كودكان دبستاني در حال توسعه استقلال خود هستند و ممكن است شروع به چالش كشيدن والدين خود كنند. آنها ممكن است بخواهند بيشتر كنترل زندگي خود را داشته باشند و ممكن است تمايل داشته باشند كه همه چيز را به روش خود انجام دهند.
روابط اجتماعي: كودكان دبستاني شروع به ايجاد روابط اجتماعي پيچيده با همسالان خود مي كنند. آنها ممكن است با مشكلاتي مانند دوستيابي، كنار آمدن با اختلافات و كنار آمدن با از دست دادن دوستي روبرو شوند.
تحصيلات: كودكان دبستاني شروع به يادگيري مفاهيم پيچيده مانند خواندن، نوشتن و رياضي مي كنند. آنها ممكن است با مشكلاتي مانند تلاش براي يادگيري مفاهيم جديد، حفظ انگيزه و كنار آمدن با شكست روبرو شوند.

منبع:كانون مشاوران ايران-روانشناسي كودكان دبستاني ✔️ نكاتي كه نمي دانيد



:: ات مرتبط:

:: برچسب‌ها:
نویسنده : ravanshenas4455
تاریخ : 1402/10/11 
زمان : ۱۸
مسئله كلاس هاي صبح زود در كودكان دبستاني
|

آيا كودكان دبستاني به اندازه نوجوانان محروميت از خواب دارند؟

در اين صورت، آيا آنها باز هم بايد زودتر شروع به تحصيل كنند؟

توصيه هاي موجود در مورد ميزان خواب كودكان سنين مختلف بايد براساس اتفاق نظر حكم هاي متخصصان باشد. گروهبندي هاي سني اساساً مطلق هستند و براي هر گروه سني دامنه هاي سني پيشنهاد مي شود كه حاكي از تفاوت هاي فردي در نياز به خواب است. غير از دانستن آنكه كودكان سنين بالاتر به طور متوسط ساعات خواب كمتري در مقايسه با خردسالان دارند، فقط تقريب هاي حدودي معطوف به نياز به خواب شده است. من به تازگي نتايجي از مطالعات فراتحليلي را خلاصه وار تلخيص كردم، يافته هاي اين مطالعه كه از ابزارهاي سنجش عيني استفاده كرده بود نشان داد كه ميانگين محروميت از خواب براي تمام رده هاي سني نشان از سير نزولي كمتر از اتمام بازه هاي سني توصيه شده داشت (گلند و همكاران،۲۰۱۸).

براي مطالعه بيشتر:

تنظيم خواب نيمروز كودكان

چگونگي برخورد با رفتارهاي كودك در هنگام خواب

در مطالعه اي جديد گروبر و همكارانش(۲۰۱۸) ذكر كردند كه توصيه هاي خواب توسط مؤسسه ملي خواب(NSF) براي كودكان دبستاني و متوسطه يك طور است؛ ۹تا۱۱ساعت. اما وقتي آنها خواب كودكان سنين ۶تا۱۱سال را به طور عيني در هفت شبانه روز پي در پي هفتگي در طي سال تحصيلي اندازه گرفتند دريافتند كه كودكان سنين بالاتر درطيف سني مذكور محروميت از خواب كمتري داشتند. براي مثال؛ تنها۳/۵۱درصد از كودكان سنين ۱۰و۱۱سال نه تا ده ساعت را در تختخواب سپري كردند. سنجش هاي اكتي گرافيك “خواب واقعي” نشان داد حتي كودكان سنين پايين تر در هر طيف سني ساعات خواب توصيه شده را مي خوابند.

حال اين سؤال باقي مي ماند: كودكان بزرگتر خوابي كمتر از توصيه هاي صاحبنظران دارند يا اينكه خيل عظيمي از كودكان دبستاني به اندازه كافي نمي خوابند؟ واقعاً هيچ جواب قطعي براي اين سؤال وجود ندارد اما نظر من روي تفسير بعدي است. من شيفته نظر ايرادشده زير توسط گروبر و همكارانش شدم:

“جمعاً يافته ها نشان مي دهد كه تغييرات از قبل مفروض ايجاد شده در نوجواني با شروع دوران بلوغ در عوض مي تواند در كوچكترها يعني كودكان مدرسه رو نيز ديده شود. خواب كودكان پايه سوم و چهارم در مقايسه با همتايان كوچكتر خود دچار تأخير زودهنگام و تغييرات فشرده تري است و اين وضع در بين كودكان پايه هاي پنجم و ششم حد افراطي تري به خود مي گيرد “. از زمان مطالعات ره گشاي دكتر ماري كراسكادون در دهه ۱۹۸۰ كه واقعاً به صورت يك قاعده كلي و علمي براي خواب درآمده است از اين جهت كه نوجوانان رسيده به سن بلوغ فاز تأخيري و دشواري در به خواب رفتن را تجربه مي كنند. به دليل آنكه مدارس متوسطه صبح خيلي زود شروع مي شوند، فرض بر اين است كه نوجوانان دچار محروميت از خواب مزمن شوند.

اين مفروضات يك مؤسسه علمي برجسته براي جنبش سريع در به عقب انداختن زمان شروع مدارس متوسطه است. همانطور كه قبلاً نيز مستند كرده ام، نواحي تحصيلي سياستگذار در امر آغاز به كار ديرتر مدارس متوسطه تلنگري زده اند بر برنامه هاي اياب و ذهاب دبستان آنچنان كه مدارس ابتدايي زودتر شروع شوند. تحقيقات خيلي كمي در اثربخشي يا عدم اثربخشي شروع زودهنگام مدارس ابتدايي و در نتيجه كمتر خوابيدن و نيز تحقيقات كمي در تعيين اينكه عملكرد تحصيلي ضعيف ناشي از بيخوابي است يا خير، صورت گرفته است.

اما نتايج گروبر و همكارانش و اين نتيجه گيري ها بايد دست كم فرصتي براي تعمق ما باشد. اگر كودكان كمتر از سن تعيين شده در بازه ۶تا۱۱سال مي خوابند احتمال دارد كه آنها با اين حال نيز ساعاتي ناكافي مي خوابند در صورتي كه اكثر قريب به اتفاق كودكان ۱۰و ۱۱ساله در فاز پيش از بلوغ قرار دارند. گروبر و همكاران اشاره اي به زماني به عنوان الگوي همگاني شروع مدارس نكردند اما آنها بيدارشدن بين ساعات۶:۱۸ و ۶:۳۰ صبح را خاطر نشان ساختند. با شروع مدارس قبل از۷:۳۰دقيقه صبح كودكان مجبورند براي لباس پوشيدن، صبحانه خوردن و رفتن به مدرسه خيلي زودتر از خواب بيدار شوند. ضمن آنكه توصيه آكادمي پزشكي اطفال آمريكا در خصوص اينكه مدارس نبايد زودتر از ۸:۳۰ صبح شروع شود قابل فهم است، اما آيا هيچ گونه توجيهي براي تعميم بيشتر اين توصيه ها به مدارس ابتدايي وجود ندارد؟

منبع:كانون مشاوران ايران-مسئله كلاس هاي صبح زود در كودكان دبستاني



:: ات مرتبط:

:: برچسب‌ها:
نویسنده : ravanshenas4455
تاریخ : 1402/6/29 
زمان : ۲۰
[ ]